Frontline, největší světová společnost provozující námořní tankery, zaznamenala za minulý týden při prodeji lodí ztrátu 30 milionů dolarů. Každý normální člověk by se zeptal, proč dělají takovou “blbost”. Pravda se ukrývá v nízkých cenách za lodní přepravu, která je dokonce pod náklady. Proto lodní přepravci prodělávají peníze a ubývá jim hotovost. To vysvětluje, proč se akcie firem Frontline a Torm ve srovnání s loňským rokem obchodují o 80 procent levněji, jak ukazuje červená čára v grafu 1.
Dále, firmy jako Norden, Jinhui nebo Golden Ocean, které přepravují pevný náklad, neztratily na hodnotě tolik jako firmy s tankery, které vozí náklad kapalný. Obecně ale platí pro celou lodní přepravu, že nabídka převyšuje poptávku, ceny jsou nízké a hotovost se vytrácí.
Z grafu 2 je zřejmé, že všechny zmíněné akcie z lodní přepravy se obchodují pod svojí účetní hodnotou (P/B <1). Torm se obchoduje za 0.08 své účetní hodnoty. Znamená to tedy, že jsou tyto akcie levné?
S ohledem na zoufalé ceny za přepravu, převis nabídky a fakt, že použité lodě se prodávají pod (účetní) cenou, pravděpodobně ne.
Cyklické odvětví
Lodní přeprava je svojí cyklickou povahou známá. Růstový cyklus pro nákladní přepravu skončil na přelomu let 2007/2008 a od té doby míří směrem dolů. Fundamentálně trhy čekají, že budoucnost bude obtížná a s růstem se v brzké době nedá počítat.
Ve chvíli, kdy bude zřejmý růstový trend, budou mít akcie část rally již za sebou. Investoři by proto měli sledovat vývoj cen lodní přepravy a akcie, které na ně reagují jako je například Frontline a Golden Ocean, a zachytit příležitost k výraznému růstu.
0 komentářů:
Okomentovat