Peter Bo Kiaer, akciový analytik Saxo Bank

Zveřejnění výsledků Apple (AAPL) na sebe vždycky strhává vlnu pozornosti. Nejinak tomu bylo i před ohlášením výsledků za druhý kvartál (Q2) letošního fiskálního roku firmy. Možná ale byl tentokrát humbuk větší něž jindy, protože Apple v minulém čtvrtletí překvapil podstatně vyššími příjmy a čistým ziskem. To mně (a všem dalším analytikům) vyrazilo dech. Akcie od té doby vzrostly o 33 procent a 10. dubna dosáhly hodnoty 644 dolarů za kus, což znamenalo 53procentní nárůst od oznámení výsledků za Q1.
Kdybych měl shrnout názory analytiků na Q2, rozdělil
bych je do dvou hlavních skupin a pár odhadů mimo ně. První skupina
předpokládala příjmy ve výši od 35,5 do 37 miliard dolarů, čemuž odpovídal
čistý zisk 12 respektive 12,7 miliard dolarů. Druhá skupina počítala s příjmy
mezi 38 a 39 miliardami a zisky mezi 13 a 13,6 miliardy dolarů.
Odhad vedení
Applu, který jsem znázornil v grafu výše jako modrou tečku, předpovídal příjmy
ve výši 32,5 miliard a 8,5 dolarový zisk na akcii. To jsem převedl na čistý
zisk 7,9 miliardy, v němž je zahrnuta čistá zisková marže v hodnotě 24,3
procenta. Všichni doufali, že jsou tato čísla moc nízká. Odhady manažerů navíc
obecně bývají spíše konzervativní a analytici se jich z tohoto důvodu nedrží
tak striktně. V tabulce níže můžete vidět, jak Apple opakovaně svými výsledky
překvapuje.
Co můžeme z těchto čísel dále vyčíst?
V grafu č. 2
jsem srovnal odpovídající data z dokumentu Saxo Bank nazvaného Factset Research
Data. Podíval jsem se na tzv. rolling příjmy za čtyři kvartály (číslo za
předešlé dva kvartály plus odhady pro následující dva kvartály), protože díky sezónním
výkyvům jsou jiné analýzy obtížné. Pokud bychom pro druhý kvartál počítali s
průměrnými příjmy ve výši 36,715 miliard dolarů, pak by se 4Q-rolling příjmy
dostaly na 139,9 miliard dolarů. Z toho by 49 procent připadlo na prodej
iPhonů, 21 procent na iPady a 12 procent laptopů.
Proto je pro
investory do budoucna dobré mít poměrně jasnou představu o tom, kolik iPhonů
musí Apple prodat, aby si udržel svůj stávající růst. Důležitá je i otázka, zda
má Apple nějaké problémy se získáváním nových zákazníků. A nebo zda je
například Samsung schopný získat rozhodující podíl na trhu. V současnosti je
největším rizikem pro investory počet prodaných iPhonů. Pokud by se mu
nedařilo, mělo by to negativní vliv na sentiment a následně i ocenění.
Vypočítal jsem, kolik by měl Apple prodat kusů od
každého ze svých produktů (při zachování jejich ceny z prvního kvartálu). Počty
kusů jsou uvedeny níže v grafu č. 3. To by znamenalo prodat přibližně 29,5
milionu iPhonů, 11,7 milionu iPadů a 3,3 milionu laptopů.
Marže
O Applu a mém
dlouhodobém očekávání normalizace jeho marží jsem už psal dříve. Ty se drží
vysoko nad konkurečními hodnotami a podle mě existuje několik důvodů, proč by
se měla tato praxe časem změnit.
Zaprvé,
konkurence na trhu tabletů se vyostřuje, a Apple tak má jen omezené možnosti
zvyšovat ceny u svých nových produktů. Zadruhé, Apple musí s každým novým
modelem zavádět stále více inovací (stejně jako každý jiný výrobce IT
hardwaru), což mu bude také ukrajovat ze zisků. Zatřetí, Apple už není tím
malým hráčem, co býval. Firma už nemůže přes noc změnit své dodavatele jako při
uvádění prvních verzí iPhonu a iPadu, když je například v Číně cena nebo
kvalita výrobku nedostačující. Z Applu se teď stal supertanker, u něhož bude
celý výrobní proces složitější a těžkopádnější. Do podnikání se vkrade apatie a
produktivita klesne. V neposlední řadě si vzpomeňte na politické problémy,
které souvisejí se situací kolem Foxconnu. Jak dlouho ještě budou skalní fanoušci
Applu přivírat oči? Pokud se objeví ještě jeden nebo dva podobné problémy, mohl
by Apple ztratit cenné zákazníky. Aby tomu Apple předešel, musí dodavatelům za
své produkty dostatečně zaplatit. I na Apple totiž doléhají každodenní problémy
velkovýrobců.
0 komentářů:
Okomentovat