25 května 2012

Vsadíte si taky na pokles Facebooku?


Matt Bolduc, akciový analytik Saxo Bank


Ve chvíli, kdy Facebook minulý pátek v 11 hodin ráno východního času vstoupil na burzu, začal s sebou stahovat dolů i další akcie sociálně-mediálních společností. Mohli jsme sledovat, jak vlajková loď tohoto průmyslu nabírá do svých útrob vodu, a to především kvůli nesprávnému ocenění. Celá situace jen podnítila cynismus, který teď panuje kolem firem zaměřených na sociální média. Stejně tak panuje nedůvěra k samotnému modelu jejich fungování, který dosud nebyl prokázán.



Teď když se mlha nad IPO Facebooku rozplynula, investoři přemýšlí, že se stáhnou. Během vyčkávání na chvíli, kdy se Facebook ustálí na své odpovídající hodnotě, vyhnali nahoru cenu akcií firem jako je LinkedIn nebo Groupon, aby si udrželi svou expozici v sociálních médiích.
Nabízím rychlý přehled vývoje cen od chvíle, kdy se Facebook začal obchodovat na burze...


Můžeme vidět dva odlišné trendy. Hlavní událostí prvního dne obchodování Facebooku byl pokles ze 42 na 38 dolarů, a dolů stáhl také většinu akcií dalších firem z oblasti sociálních médií. Nejhůře dopadl RenRen, tzv. “čínský Facebook”, který se propadl o více než 17 procent. Během pátečního obchodního dne potkaly velké ztráty také Yelp a Zyngu.  Odlišný obrázek pak nabídlo úterý. Pád akcií Facebooku způsobil, že se institucionální investoři zaměřili na akcie jiných sociálních médií, aby si v tomto sektoru udrželi své expozice. 


Zajímavé to bude je od čtvrtka dále,  kdy mají mít investoři poprvé dovoleno sázet na pokles akcií Facebooku. Mohou to zahrát třeba tak, že shortují akcie Facebooku a vsadí na dlouhodobý růst LinkedInu. Tím by zachovali svůj neutrální postoj k sektoru sociálních médií.  Věřím, že tuto strategii zaujme i mnoho krátkodobých investorů, kteří tak budou těžit z pokračujícího prodejního tlaku na Facebook. 


Blog pro investory technologických firem na stránkách TradingFloor.com pravidelně nabízí novinky z oblasti sociálních médií, softwarových a hardwarových společností. Najdete zde i obecné články o technologiích. Pokud chcete vědět o všem novém, co se na našem technologickém blogu objeví, staňte se členem TradingFloor.com. Je to zcela zdarma! Přihlásit se lze i pomocí Twitteru, Facebooku, LinkedInu nebo Googlu. Během registrace jen zadejte sledovat téma “Tech Investor”. Můžete si také dát do oblíbených náš blog pro investory do technologií.

23 května 2012

Yahoo - jde si z této dohořívající cigarety ještě potáhnout?


Matt Bolduc, akciový analytik Saxo Bank

Pověry se konečně naplnily a Yahoo prodalo za 7,1 miliardy dolarů polovinu svého 40procentního podílu v Alibaba Group této firmě zpět. Celý “čínský Ebay” tak americký internetový gigant ocenil na zhruba 35 miliard dolarů. Yahoo za svou investici do Alibaba Group dostalo štědrou odměnu, když se mu za svůj podíl podařilo zajistit ocenění na úrovni stonásobku P/E. 

Kromě 10 procent přednostních akcií ve společnosti Alibaba s hodnotou dosahující 800 milionů dolarů se čeká, že Yahoo dostane 4,2 miliardy dolarů po zdanění. Dohromady to tedy je 5 miliard dolarů po zdanění. Tyto peníze se pak firma chystá použít na odkup svých vlastních akcií v hodnotě 5,5 miliardy.
Prodej Alibaby by na trh mohl vnést alespoň trochu jasno, pokud jde o ocenění Yahoo.  
V reakci na zprávu o prodeji podílu v Alibabě rostly akcie Yahoo v pondělním pre-marketu o zhruba 6 procent. Když k tomu připočítám téměř 4procentní páteční posílení, pak reakce investorů na prodej znamenala pro akcie firmy zhruba 10procentní růst.

Co to znamená pro hodnotové investory?
Pokud bychom bilanci firmy očistili o aktiva a závazky, které ve skutečnosti neexistují (budoucí výnosy, goodwill, atd.), a ocenili akciové podíly v Yahoo Japan a zbylých 20 procent ve společnosti Alibaba tržními cenami, pak se firma obchoduje na hodnotě poměru P/B = 1. Hotovost přitom tvoří 32 procent celkové tržní kapitalizace. To by byla takzvaná “likvidační hodnota” společnosti (liquidation floor value).

Můžeme se na to podívat i jinak a konzervativně odhadnout budoucí zisky společnosti. Já odhaduji vlastní zisky Yahoo na 500 milionů dolarů, což představuje růst o 0%. Pro forma zisk Yahoo Japan je zhruba 400 milionů s růstem o 10 procent a pro forma zisky Alibaba Group 60 milionů s růstem o 20 procent a 80 milionů na ročních přednostních dividendách. To by Yahoo příští rok poskytlo zhruba 1 miliardu dolarů ze zisku. Budoucí poměr P/E by se tak mohl pohybovat na 17násobku zisků, navíc s konzervativním růstovým poměrem na úrovni 6 až 8 procent.

Ať už se podíváme na Yahoo přes bilanci nebo přes jeho budoucí zisky, tak firma není nijak výrazně podhodnocená. Investorům ale nabízí bezpečí a konzervativní růstový poměr. Ačkoliv akcie reagovala pozitivně na srozumitelnost, kterou odprodej podílu v Alibabě nabídl (a Wall Street miluje srozumitelnost), neexistují žádné katalyzátory pro další růst této akcie. Navíc je na trhu daleko více lepších investic. Najít levnou akcii je jednoduché, ale najít hodnotovou akcii rozhodně jednoduché není.